Inskolning
INSKOLNING - en modell för inskolning från jourhem till familjehem
När ett barn kommer till ett jourhem sker det oftast hastigt och utan inskolning. För barn som ska flytta vidare till familjehem finns möjlighet till individuellt anpassad inskolning.
Det är viktigt att göra en individuell planering, se nedan som råd att utgå ifrån.
Ta även del av följande länkar:
https://www.raddabarnen.se/globalassets/bilder/rad--kunskap/arbetar-med-eller-for-barn/sigge/bra-avslut-gor-skillnad-2024.pdf (raddabarnen.se)
https://www.raddabarnen.se/globalassets/bilder/rad--kunskap/centrum/a4_blad_sigge_hr.pdf (raddabarnen.se)
https://www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/arbetar-med-barn/var-ar-sigges-hemma/ (raddabarnen.se)
https://maskrosbarn.org/for-vuxna/material-och-verktyg/barnrattsboxen-placerade-barn/
Förberedelse:
- Först informerar socialtjänsten det utredda blivande familjehemmet om barnet och uppdraget. Beskriv förväntningar och uppdrag, förslagsvis med hjälp av genomförandeplan BBiC.
- Därefter träffar biologiska föräldrar i möjligaste månfamiljehemmet. Det är viktigt att redan från början skapa en god kontakt mellan familjehem och biologiska föräldrar. Det är viktigt att socialsekreteraren håller i kontakten och att planeringen mellan familjehem och biologiska föräldrar och att familjehemsuppdraget tydliggörs.
- Familjehemmet får i uppgift att göra en presentation till barnet med foton på familjehemmets familjemedlemmar, bostad, intressen, egenskaper och eventuella husdjur att ge till barnet. Viktigt att namn och adress framkommer.
Vid planeringen tas hänsyn till barnets ålder och hur länge barnet har varit i jourhemmet. Lita på jourhemmet och familjehemmets bedömning under inskolningen. Ändra inte i planeringen utan att alla berörda parter är överens. En av de vuxna i familjehemmet är den som är huvudansvarig i inskolningen och som blir den som har tätast kontakt med barnet. Det är viktigt att hela familjehemmet inklusive eventuella biologiska barn är med och träffar barnet i jourhemmet under inskolningstiden.
Vid ett gemensamt möte med blivande familjehemmet, jourhemmet och socialtjänsten görs följande:
- Socialtjänsten och jourhemmet presenterar barnet med dess förmågor och behov. Använd gärna bild så blir beskrivningen mer levande. Beskriv förväntningar och uppdrag genom att gå igenom placeringsinformation och genomförandeplan.
- Ett konkret schema med datum görs, se nedan.
Inskolning för spädbarn och mindre barn:
För små barn brukar det vara lagom med 7-10 dagars inskolningstid. Det är viktigt att familjehemmet fårta del av vardagsrutiner.
Socialtjänsten ska vara med och starta upp inskolningen samt vid själva flyttdagen men det praktiska/besök utförs av familjehem och jourhem. Lita på att de som känner barnet bäst kan avgöra.
Dag 1: Familjehemmet hälsar på i jourhemmet
Dag 2: Familjehemmet hälsar på i jourhemmet halvdag
Dag 3, 4, 5: Familjehemmet besöker jourhemmet allt längre varje dag, även kväll vid läggning.
Dag 6: Jourhemmet besöker familjehemmet halvdag. Jourhemmet tar med en del av barnets saker och lämnar i familjehemmet.
Dag 7 – 10: Jourhemmet besöker familjehemmet allt längre varje dag. Jourhemmet håller sig mer i bakgrunden. Barnet sover över hos familjehemmet och den sista dagen besöker jourhemmet familjehemmet tillsammans med socialtjänsten.
Lägg besöksdagarna direkt efter varandra, men planera in en eller två dagars paus. Tänk på att ta med barnets saker, sängkläder, kläder som det är tryggt och vant vid.
Jourhemmet lämnar foton/album till barnet från tiden i jourhemmet.
Kontakt efter utflytt från jourhemmet:
Barns behov kan vara olika när det gäller kontakt med jourhemmet efter flytt. Var lyhörd för det enskilda barnets önskemål och behov.
Berätta för barnet hur deras kontakt med jourhemmet ska vara efter utflytt.
Jourhemmet kan med fördel hälsa på barnet i familjehemmet. Det är viktigt för barnet att relationer finns kvar.
Inskolning för äldre barn:
Använd inskolningsschemat ovan som grund och anpassa det efter barnets ålder och behov.
Barnet behöver få veta att det ska flytta i individuellt anpassad "god tid" innan inskolningen ska påbörjas. Fråga barnet vad hen tycker är viktigt i vad familjehemmet behöver veta, se länkar nedan.
Skapa gärna en egen kalender till barnet för att tydliggöra planeringen och göra barnet delaktig i inskolningen. Se till att barnet har namn och adress på familjehemmet.
Barnet behöver tid att hinna:
- Säga hej då till kompisar
- Ha avslutning på skola och fritids och eventuellt andra verksamheter, t ex fritidsaktiviteter
- Träffa biologiska föräldrar och förstå hur kontakten med dem ska vara i framtiden
- Ha en lugn avslutning i jourhemmet och planera, gärna tillsammans med barnet, ett bra avslut i jourhemmet
Inskolning tonåringar:
Hur många gånger en tonåring behöver besöka det nya familjehemmet är individuellt. Generellt kan man säga att ju längre de bott i jourhemmet och ju yngre de är desto fler gånger behövs.
Det är viktigt att tänka på att även tonåringar behöver förberedelsetid. De behöver veta att de ska flytta ett par veckor i förväg.
Tonåringar behöver tid att hinna:
- Säga hej då till kompisar
- Ha avslutning på skolan och eventuellt andra verksamheter, t ex fritidsaktiviteter
- Träffa biologiska föräldrar och förstå hur kontakten med dem ska vara i framtiden
- Ha en lugn avslutning i jourhemmet.